כמה עובדות יסוד על שמן הזית בישראל:
- בעולם מייצרים בכל שנה כ- 3 מיליון טון שמן זית. מהם כ- 2.5 מיליון (כ- 85%) באיחוד האירופי, בעיקר בספרד.
- בישראל מייצרים כ- 15 אלף טון, כחצי אחוז מהייצור העולמי.
- צריכת שמן זית בספרד, יצואנית השמן המובילה בעולם היא כ- 25 ק”ג לנפש.
- ביוון, אם התזונה הים תיכונית הצריכה היא כ- 15 ק”ג לנפש.
- הצריכה הממוצעת לנפש בישראל היא כ 3 ליטר בלבד. הרחק הרחק משכנותינו בים התיכון.
- הסיבה ברורה, אנו (עדיין) מדינת מהגרים בת עשרות שנים בלבד, עם תרבות אוכל (מזרח) אירופאית שכלל לא הכירה את שמן הזית כמרכיב בתפריט המזון היומיומי.
- אבל מה, לאט לאט, ההשפעה האזורית חודרת. עם ישראל התחיל להתעניים בשמן זית איכותי כמרכיב חשוב בקולינריה המקומית ובתפריט הבריאותי.
- הביקוש בישראל לשמן זית הינו כ- 25 אלף טון בשנה.
- 60% ממנו מיוצר ע”י יצרנים ישראלים, 40% מהשמן מיובא.
- רשתות השיווק מהוות את הגורם המרכזי במכירת שמן זית בישראל.
רוב המכירות ברשתות מתייחסות למותגים המובילים, יד מרדכי (קבוצת שטראוס) , זיתא (קבוצת ויסוצקי), שמן ועוד המתבססים על שמן זית מיובא בעיקר מספרד ועל בלנדים (תערובות) הכוללים מינון מסוים של שמן זית ישראלי.
שמן הזית הישראלי מתחרה מול שמן זית ממדינות האיחוד האירופי, בהן נהנים המגדלים מתמיכה (סובסידיה) המהווה כ30% מהכנסות המגדלים. בהיעדר סובסידיות או חלופת מכס מקבילה, אין למשק שמן הזית הישראלי סיכוי מול יבוא מאירופה (ספרד בעיקר).
יצרני הבוטיק בישראל מהווים גורם זניח במשקל הכמותי בשוק. יחד עם זאת, בשנים האחרונות מובילים יצרני הבוטיק המייצרים בממוצע 5,000-20,000 ליטר ליצרן ממוצע מהפכת איכות של ממש בשוק שמן הזית הישראלי.
יצרני הבוטיק הבינו שעל מנת ליצור בידול של ממש ממוצרי ה- comodity הנמכרים במחירים נמוכים ברשתות השיווק, עליהם לייצר שמן זית ברמות האיכות הגבוהות ביותר.
איכות שמן הזית היא אובייקטיבית מבחינה כימית במונחים של חמיצות, נוכחות פראוקסידים ופגמי טעם הקשורים לתהליכי הגידול, המסיק והייצור. לאיכות קיימים גם מרכיבים סובייקטיביים של טעמים ותחושות, תכונות שבאות לידי ביטוי במבחני טעימה ע”י טועמי שמן זית מקצועיים ומנוסים בארץ ובעולם.
יותר ויותר שמני זית ישראלים משתתפים בתחרויות שמני זית מובילות בעולם וזוכים לציונים גבוהים.
מהפכת האיכות היא הפתרון הנכון כלכלית ליצרני שמן הזית בישראל. פונקציית המטרה הינה ייצור שמן זית ברמות האיכות הגבוהות ביותר שבדומה שוק היין האיכותי, יצדיקו מחירים הגבוהים ממחירי שמן הזית ה”המוני” , אם כי עדיין במחירים שווים לכל נפש. התחרות בשוק מכוונת לאיכות היוצרת מיתוג ובידול, הרחק הרחק מהאוקיאנוס האדום של קוביות הפלסטיק המכילות 1,000 ליטר של שמן זית ספרדי לא מזוהה ונטול טעמים וארומות.
האתגר איננו פשוט ומחייב יצרנים קטנים ללא עורף כלכלי משמעותי להשקיע ביידע, בשיפור ודיוק תהליכים , בציוד מתקדם ובשיווק.
בסופו של יום תצמח בישראל, בדומה למתרחש בתחום היין, קהילה חזקה של יצרני וצרכני איכות שיציבו את ישראל הקטנה , ארץ זית שמן ודבש, בראש רשימת שמני הזית האיכותיים בעולם.
אנחנו, בשמן זית לביא,גאים להיות חלק ממהפכת האיכות של יצרני הבוטיק בישראל.
אנחנו מזמינים אתכם להצטרף. תטעמו וכנראה שלא תבינו היכן הייתם עד היום…
בחנות שמן הזית המקוונת שלנו תוכלו למצוא מגוון של אריזות המותאמות למאפייני הצריכה שלכם. בקבוקי 750 סמ"ק לשימוש יומיומי נוח למטבח ולתיבול על שולחן האוכל ומיכלי 2 ו- 5 ליטר לשימוש קל ונוח בבישול, טיגון, אפייה ותיבול תוך שמירה מיטבית על יציבות השמן וטעמיו.
לקריאה נוספת:
10 of the best boutique olive oil brands in Israel
מאמר מקיף של דני בר – על שמן הזית בישראל