ירוק? שחור? סגול!

מהו המועד הנכון למסיק הזיתים?

כמספר זני הזיתים בעולם (מאות) כך גם מספר הגישות לבחירת מועד המסיק, אבל הפרקטיקה בפועל די פשוטה.

לאחר סוכות, במהלך ספטמבר – אוקטובר, תחילת הסתיו, הזית מגיע לבשלות. רוב השמן כבר אצור בתוכו, הגלעין כבר מופרד מתוכן הפרי.

הזית בתקופה זו עדיין ירוק, תכונה המעידה על רמה גבוהה של כלורופיל בפרי, וגם של פוליפנולים, נוגדי החימצון העוצמתיים שבזית.

שמן זית המופק מזיתים ירוקים יניב שמן עם מרירות רבה וארומות “ירוקות” ועוצמתיות. שמן זית מודגש וחריף. עם זאת, תכולת השמן באחוזים נמוכה מעט.

לעומת זאת, כבישת זיתים מתבצעת בדרך כלל מזיתים ירוקים, בעיקר כדי לחוות  את תכונת הפרי של הזית ומופעו החיצוני.

עם הבשלת הזית, לקראת סוף נובמבר, הזית משנה את צבעו לשחור. הזית אז בשל מאד, עם רמה נמוכה יותר של כלורופיל ופנופנולים אך מאידך, פחות ארומטי, עם “פירותיות בשלה”  ופחות “נשכני”.

תכולת השמן מזיתים שחורים גבוהה בדרך כלל בכמה אחוזים מזה הירוק.

הזית במופעו הסגול מסמן מעבר של תכונות וטעמים מהשלב הירוק לשלב השחור. מסיק של זית בצבעי המעבר הסגולים משמר ארומות, פנופנולים וחריפות “ירוקים” אך מאזן אותה עם בשלות ועדינות של מסיק בסתיו המאוחר.

לקביעה מקצועית ומדויקת של המסיק משתמשים במדד הבשלה, תהליך מדידה סטטיסטי הקובע מה מידת בשלות הזיתים הממוצעת בכרם. כדי לקבל שמן זית מודגש אך לא בוסרי מדי, נכוון למדד הבשלה של 2-5, תלוי הזן ומצב הפרי.

למיתוס הרווח של מסיק לאחר הגשם הראשון אין כל סיבה מדעית או אגרוטכנית. מגדלי זיתי הבעל המסורתיים בגליל ימתינו לאמצע-סוף נובמבר למסיק של זיתים שחורים על מנת לקבל אחוזי שמן גבוהים יותר ולאפשר נשירה קלה יותר של הזיתים במסיק ידני באמצעות מקלות החובטים בענפים.

אצלנו, במשק לביא, כמו המגמה רווחת בקרב יצרני השמן האיכותי בישראל, נקבע מועד המסיק על פי מדד הבשלה, בדרך כלל בתחילת אמצע נובמבר לקבלת שמן זית עם תכונות ארגונולפטיות (טעמים וריחות) ברמה הגבוהה ביותר שיש.

אנחנו בתחילת הסתיו, מתכוננים במרץ לעונת המסיק הקרבה והולכת.

בהצלחה לנו ולכל מגדלי הזית בישראל.

בשמן זית לביא אוהבים לפנק!

קבלו במתנה קופון ע"ס 10 ש"ח לרכישה בחנות:

הקופון הועתק!
lavioliveoil

מוגבל לשימוש אחד לרכישת מארזים המשתתפים בהטבה: רביעית 2 ליטר, שישית בקבוקים וזוג מיכלי 5ליטר

שלום, כאן שי
אשמח לסייע גם בוואטסאפ

דילוג לתוכן