סע לאט. על שמן זית ו- Slow food

ופתאום, באמצע הלילה, המתג מורד והכל קופא במקום. סגר. אולי אפילו מהודק.
התכנסות פנימה, איש וביתו. התבוננות במרחב הצר, האינטימי.

הקורונה העניקה לנו הזדמנות למבט שונה על החיים השועטים קדימה.
המירוץ עוצר לרגע, מאט את הקצב. מאפשר התבוננות ופרספקטיבה.

שמן זית איכותי משוייך לעולם ה- Slow Food.
מיצוי התכונות הטהורות, הנקיות, האיכותיות של הפרי, כמות שהוא, עם מינימום של התערבות.

השאיפה להתייעלות כלכלית מאיצה תהליכים של מיכון ותיעוש גם בגידול זיתים וייצור שמן.
יותר ויותר שטחי גידול גדולים בהיקפם, גיזום ממוכן, מסיק בבוצרת, ייצור שמן במערכי ייצור גדולים ויעילים.
התוצאה היא כנראה יעילות כלכלית טובה יותר,יכולת להתמודד טוב יותר עם התחרות העולמית וסובסידיות נדיבות של האיחוד האירופי לענף הזית .

לצד מגמה זו מתפתחת בישראל מגמה כמעט הפוכה. גידול זיתים וייצור שמן זית בשטחים קטנים , מיכון מינימליסטי, על גבול שיטות הגידול המסורתיות.
כרם זיתים קטן מאפשר למגדל התבוננות כמעט אישית בכל עץ, טיפול פרטני ומדויק, מסיק סלקטיבי לפי בשלות  ובכך להגיע למיצוי מלא של פוטנציאל האיכות הטמון בכרם.

השנה מסקנו את הזיתים בעזרת מנערות חשמליות “אישיות” המאפשרות הגעה לכל היקף העצים במינימום פגיעה בענפים ובצמוח הצעיר. עוברים לאט, מעץ לעץ, מתבוננים בו, מתייחסים אליו.
בהמשך, לאחר המסיק, נכנסים לתקופת הגיזום. תספורת אישית המותאמת לכל עץ בנפרד. לאחד דרוש תיקון קל של הבלורית ולאחר מעבר עם מכונה בסגנון מרינס שיעודד צימוח בהמשך.

יותר ויותר מגדלים מייצרים את השמן שלהם בבתי בד קטנים, בתפוקה של טון או שניים ליום אבל בשליטה מירבית על התהליך שבסופו מופק שמן זית באיכויות הגבוהות ביותר בכל קנה מידה.

התהליך כולו לא יעיל כלכלית.  עלות הפקת השמן בסגנון “האיטי” גבוהה משמעותית מהייצור המתועש. אבל האיכות המתקבלת גבוהה משמעותית. אני רוצה להאמין שגם לשמן הזית “האיטי” יתבסס חוג צרכנים נאמן שיזהה את היתרונות האיכותיים של יצרני הבוטיק ויסייע להם להתמיד בשיפור איכות השמן אותו הם מייצרים במסירות ואהבה.

גם אנחנו, במשק לביא, עוסקים בטיפולי החורף בכרם. השלמת גיזום, הגנה ממחלות ומזיקים, טיפול בעשביה, מכינים את הכרם לעונת המסיק בסתיו הבא.

השמן הטרי והטעים של השנה נשמר בבית האריזה במיכלי נירוסטה אטומים ועושה את דרכו כמעט מדי יום ללקוחות הקבועים שלנו שלא מוכנים לוותר עליו.

בשמן זית לביא אוהבים לפנק!

קבלו במתנה קופון ע"ס 10 ש"ח לרכישה בחנות:

הקופון הועתק!
lavioliveoil

מוגבל לשימוש אחד לרכישת מארזים המשתתפים בהטבה: רביעית 2 ליטר, שישית בקבוקים וזוג מיכלי 5ליטר

שלום, כאן שי
אשמח לסייע גם בוואטסאפ

דילוג לתוכן