שמן זית כתית מעולה – החיסון הטבעי שלך

שמן הזית – החיסון הטבעי של הטבע

על שמנים ושומנים

שמנים הם שומנים במצב נוזלי. השומנים, בדיוק כמו חלבונים ופחמימות הם מרכיב חיוני בתזונה שלנו.

השומן הוא מולקולה אורגנית שבנויה מגליצרין וחומצות שומן. מערכת העיכול מפרקת את הקשר שבין חומצות השומן לבין הגליצרין ומאפשרת להם להיספג בדם.

ההבדל הבולט ביותר בין שומנים ושמנים שונים הוא בטמפרטורת ההיתוך,הטמפרטורה בה השומנים הופכים ממוצק לנוזל. שמן הזית ושמן הסויה נוזליים בטמפרטורת החדר ואפילו במקרר, ואילו החמאה והמרגרינה הן מוצקים קשים במצב קירור ומוצקים רכים בטמפרטורת החדר. שומן מן החי יהפך לנוזלי רק בחימום לטמפרטורה גבוהה.  

הגורם העיקרי להבדל בין טמפרטורת ההיתוך של שומנים שונים הוא מידת הריווי במימן של הקשרים הכימיים במולקולת השומן. כשמולקולת השומן רוויה יותר במימן, השומן “יושב חזק” יותר ונוטה פחות להתפרק ולכו נקודת ההיתוך שלו גבוהה יותר.

שומן לא רווי הוא שומן בו הקשרים המימניים במולקולת השומן חלשים יותר ולכן הוא נוטה להתפרק או להפוך לנוזל בטמפרטורת נמוכות.

 אז מה הבעיה בשומן רווי?

שומנים רווים , מוצקים,  נצברים בדפנות כלי הדם וגורמים לסתימתם. התוצאה עלולה להיות קטלנית, שבץ לב או שבץ מוחי.

שמן הזית הוא שומן חד בלתי רווי המפרק בקלות בתאי הדם ואינו שוקע בדפנותיו.

שמן הזית מכיל רמה גבוהה של חומצת שומן אולאית (אומגה 9). אומגה 9 מאפשרת את יציבות השמן ומניעת פירוקו (חימצונו). חומצות שומן חיוניות נוספות המצויות בשמן הזית  הן חומצה לינואלית ולינולנית ( אומגה 6 ו -3).

רמת החומציות של השמן המצוינת על אריזות השמנים מבטאת את רמת חומצות השומן החופשיות (אלו  שהתפרקו /התחמצנו) . ככל שבשמן יש יותר חומצות שומן חופשיות הוא יותר מחומצן וחשוף לתהליכי חימצון (פירוק/”קלקול”) ומכאן חשיבותה של רמת החומציות הנמוכה בשמן.

לחצו כאן לקריאה נוספת.

 

וקצת על נוגדי חימצון והחיסון מהטבע

בגוף האדם כבכל יצור אורגני מתרחשים כל העת תהליכי פירוק ובניה של תאים ( במונחים כימיים : חימצון – פירוק, חיזור – בניה). שינוי האיזון בין חימצון לחיזור גורם להרס תאים בריאים באמצעות הפיכתם ל”רדיקלים חופשיים” המחלישים את מערכת החיסון ומגביר סיכונים לסרטן ומחלות אוטואימוניות שונות.

גוף האדם מתמודד עם תהליכי החימצון באמצעות “נוגדי חימצון”, חומרים הנלחמים ברדיקלים החופשיים המאיצים אותו.  הדרך היחידה  להוסיף נוגדי חימצון לגוף היא באמצעות תזונה בריאה ואיכותית המכילה רכיבים גבוהים של נוגדי חימצון כמו ירקות ופירות .

התזונה הים תיכונית מבוססת על צריכה מוגברת של ירקות ופירות טריים, חלבונים דלי שומן מהחי (עוף ודגים) וצריכה מוגברת של שמן זית. תזונה זו הוכחה במחקרי עומק רבים ומקיפים כתזונה המשפיעה ביותר על הרכב השומנים בגוף ועל מניעת מחלות לב וסרטן.

קראו כאן על תזונה ים תיכונית.

שמן זית  – נוגד החימצון האולטימטיבי

כדי להבין את סגולותיו הבריאותיות המופלאות של שמן הזית עלינו להכיר מושג נוסף: פוליפנולים.

פוליפנולים – הם תרכובות הנמצאות במקורות מזון צמחיים טבעיים, ובעלי תכונות חזקות הנוגדות חמצון.

הפוליפנולים הם המקור לצבעים החיים של הפירות והירקות, לארומות ולמרירות ובעיקר ליציבות של המזון ומניעת פירוקו. בגוף האדם הפוליפנולים מהווים את נוגדי החימצון העוצמתיים ביותר. הם נלחמים ברדיקלים החופשיים, מאיטים הזדקנות תאים, מגינים מדמנציה ושומרים על הלב וכלי הדם.

ספיגה מיטבית של פנופנולים בגוף היא באמצעות שמנים מאחר והפנופנולים מסיסים בשומן.

בשמן הזית לפחות 36 תרכובות פנוליות. כללית, ככל שבשמן הזית יש תכולת פנופנולים גבוהה יותר, הוא ירוק יותר ומר יותר. הפנופנולים שבשמן הזית מסייעים בפעילות נגד חיידקים , בפעילות נוגדת חימצון  ובפעילות אנטי-דלקתית.

שמן הזית שלנו מכיל כמות רבה מאד של פוליפנולים, 541 מ”ל/ליטר , יותר מפי שתיים מהכמות שנקבעה ע”י האיחוד האירופי.

קראו כאן על הפנופנולים וסגולותיהם הבריאותיות להורדת לחץ דם ומניעת מחלות לב.

 

כבישה קרה ואיכותו הבריאותית של שמן הזית

כבישה קרה הינה הפקת השמן באמצעיים מכניים בלבד וללא חומרים כימיים המפרידים או מזקקים אותו. הכבישה קרה מותירה בשמן את עיקר החומרים המזינים והבריאים ואינה מוסיפה חומרים כימיים רעילים בתהליך. כדאי וחשוב לצרוך שמן זית מכבישה קרה. בכבישה קרה שומרים על טמפרטורה נמוכה של ייצור כיוון שחום מזיק לשמן ומוריד מאיכותו.

שמן שיוצא מבית הבד הוא שמן  זית בכבישה קרה אך הוא אינו אחיד באיכותו. יש כמה מושגים המצביעים על איכות שמן הזית וחשוב להכיר אותם:

שמן זית כתית – מקור השם כתית במקרא ( שמות, כז,כ’) המושג כתית מתייחס לכך שהשמן הופק בכבישה קרה. חמיצות עד שני אחוז, ומותר פגם אורגנולפטי קל( פגמי טעם וריח)

שמן כתית רגיל – שמן שיש בו פגמי טעם וריח- המונח המקצועי הוא פגם אורגנולפטי, הוא מוגדר לפי רמת החמיצות שלו שהיא עד 3.3%.

שמן זית כתית מעולה – זהו השמן האיכותי ביותר, דרגת החמיצות שלו 0.8% לכל היותר, ואין בו כלל או יש בו פגם טעם וריח קל בלבד. זהו השמן הבריא והטוב ביותר

אנחנו, בשמן זית לביא, מייצרים שמן זית כתית מעולה מהזן סורי, הזן הארץ ישראלי המקורי עם אחוז חומציות נמוך במיוחד, 0.27% ועם כמות גבוהה ביותר של פנופנולים, נוגדי החימצון של הטבע, 541 מ”ל/ליטר. הטיפול הקפדני בכרם, המסיק המדויק ועצירה מקצועית של השמן בבית בד איכותי הם מרכיבים בסיסיים בתוצאה הסופית: שמן זית איכותי, טעים, בחומציות נמוכה ועם מרכיבים בריאותיים מירביים.

בחנות שמן הזית המקוונת שלנו תוכלו למצוא מגוון של אריזות המותאמות למאפייני הצריכה שלכם. בקבוקי 750 סמ”ק לשימוש יומיומי נוח למטבח ולתיבול על שולחן האוכל ומיכלי 2 ו- 5 ליטר לשימוש קל ונוח בבישול, טיגון, אפייה ותיבול תוך שמירה מיטבית על יציבות השמן וטעמיו.

 

לצפייה נוספת ולהעשרת ידע:

 

בשמן זית לביא אוהבים לפנק!

קבלו במתנה קופון ע"ס 10 ש"ח לרכישה בחנות:

הקופון הועתק!
lavioliveoil

מוגבל לשימוש אחד לרכישת מארזים המשתתפים בהטבה: רביעית 2 ליטר, שישית בקבוקים וזוג מיכלי 5ליטר

שלום, כאן שי
אשמח לסייע גם בוואטסאפ

דילוג לתוכן