אל תסתכל בקנקן – זהירות! שמן זית מזויף!

זהירות! שמן זית מזויף!

 

הונאות זיוף בשמן זית עלו בשנים האחרונות  לכותרות ברחבי העולם בעיקר הודות לפרסום ספרו של טום מולר “Extra Virginity”, המתמקד בזיוף של שמן זית והכסף המושחת והגדול שמתלווה להונאות בתחום.

במקביל לפרסום הספר התפוצצה באיטליה, הספקית השנייה בגודלה של שמן זית בעולם (אחרי ספרד) , פרשת זיוף ענקית. החוקרים באיטליה מצאו שיצרניות שמן הזית המובילות באיטליה ערבבו את השמן שלהם עם שמנים אחרים בדרגה נמוכה יותר ומכרו את השמן בעולם כשמן זית איטלקי אותנטי בדרגת כתית מעולה.

סוחר שמן הזית הגדול בעולם, דומניקו ריבטי, נדון  ל-13 חודשי מאסר על מהילת שמן אגוזי לוז טורקי, שאותו מהל בשמן זית פגום. יבואן בולט אחר, ליאונרדו מרסליה , הואשם במכירת שמנים זולים ופגומים שמקורם בתורכיה וצפון אפריקה ושיווקם כשמנים איטלקים איכותיים בין השאר תוך קבלת סובסידיות מהאיחוד האירופי.

קשה לפספס את מסקנות הספר של תום מולר: כמות גדולה מאד של שמן הזית שנמכר ברחבי העולם היא למעשה שמן זית מזויף ואינו שמן זית כתית מעולה – גם אם הוא מוגדר ככזה בתוויות מפוארות וצבעוניות.

אז מהו, באמת, שמן זית מזויף!

שמן זית מזויף הוא לרוב תערובת של שמן זית עם סוגי שמן אחרים, כגון שמן חמניות, סויה או קנולה. דרך זיוף נפוצה נוספת היא באמצעות דילול שמן זית איכותי בשמני זית ישנים או פגומים שעברו טיפול להוצאת ריחות רעים ופגמים.

התהליך הזה נקרא “דאודורציה” , Deodoration , והוא מבוצע באמצעות ציוד מתקדם המצליח להערים ולהסיר פגמים וכך לסווג את שמן הזית כאיכותי.

לעיתים מוהלים שמן זית שיוצר באופן כימי (לא בכבישה) על ידי שימוש בכימיקלים או ממסים להפקת שמן מזיתים שאינם ראויים לצריכה.

קשה מאד לזהות שמן זית מזויף מאחר וניתן לסמן אותו ולארוז אותו כך שייראה דומה מאוד לדבר האמיתי.

רוב ציבור הצרכנים אינו מודע לנושא ורוכש עפ”י איכות וצבעוניות התווית על הבקבוק. מסתכלים בקנקן ולא במה שיש בו.

אז איך תדעו שהשמן שאתם רוכשים איננו מזויף?

תרכשו שמן זית אך ורק מיצרן מוכר ואמין. מדבקה יפה עם תווית של נוף בטוסקנה לא מעידים על טיב השמן. יש על המדפים עשרות מותגים שנראים כמו שמן זית אך אין להם אישור מוסמך שהם אכן שמנים בדרגת כתית מעולה.

רכישה של “שמן זית אותנטי מהכפר” בבקבוקי פלסטיק בנמכרים בחנויות ודוכנים בדרכים ואתרי תיירות בעייתית במיוחד. 

בישראל קל יחסית לבדוק.

שמן כתית מעולה איכותי יישא תו איכות ירוק של ענף הזית המעיד על איכות השמן. שמני יבוא אמורים להיות משווקים עם אישור מועצת הזית הבינלאומית, IOC .

כמות משמעותית משמני היבוא  הנמכרים על המדפים נדגמה ע”י פאנלים של טועמים מוסמכים של ענף הזית. רוב השמנים הללו נמצאו פגומים ולבטח לא יכולים להיות מסווגים ככתית מעולה.

האם משרד הכלכלה אוכף את עמידת השמנים שהוא עצמו התיר את ייבואם לישראל בתקן הישראלי לכתית מעולה? בוודאי שלא. בעיקר שמשרד הכלכלה יכול להתגאות בהוזלת שמני הזית על המדפים גם אם מדובר בשמנים מטופלים ופגומים. הציבור מטומטם והציבור משלם.

והיכן רשות המזון במשרד הבריאות שאמורה לבדוק נזק פוטנציאלי משימוש בשמני זית המכילים כימיקלים מסוכנים? יש בעולם מעבדות מעולות שאמונות על בדיקת זיופים וטיפולים בשמן זית.

נכון, הרשות למזון דוגמת מדי תקופה שמני זית בשטח, אך בדיקות אקראיות אלו הן טיפה בים.

אז במקום ליפול בפח ולסכן את הבריאות בצריכת שמן זית פגום ועתיר כימיקלים שנועדו להסתיר את קלקולו, רכשו רק ממקורות מהימנים ויש לנו בישראל הרבה כאלו. באתר ענף הזית ישנה רשימה של מאות יצרנים שמייצרים שמן זית באיכות מצוינת ונושאים בגאווה את תו האיכות הישראלי לשמן זית.

תכל’ס, אנחנו בשמן זית לביא , מהווים דוגמית זעירה בשוק. יצרני בוטיק קטנים עם כמות שמן קטנה שמופקת מהכרם שלנו בהושעיה ולא באמת מהווים פקטור משמעותי בשוק.

אבל אנחנו אוהבים את הזיתים שלנו ואת השמן שאנו מפיקים מהם, מכבדים אותו, ויודעים להעריך את העמל והמקצוענות של ייצור שמן זית כתית מעולה איכותי משלבי הגידול ועד למסיק וייצור השמן בבית הבד.

חשוב לנו שגם אתם תדעו להבחין ולצרוך שמן זית איכותי הגדל כאן, בארץ זית שמן.

יש כמונו בישראל הקטנה עשרות מגדלים טובים וקפדנים שמייצרים שמן זית ישראלי באהבה. ניתן למצוא אותם באתר ענף הזית: 

ספרו של Tom Muller  ניתן לקריאה והורדה ב- google books בקישור:

https://books.google.co.il/books?id=stRhAwAAQBAJ&lpg=PT50&dq=leonardo%20marseglia&hl=iw&pg=PP1#v=onepage&q&f=false

עוד קישורים מעניינים:

https://www.youtube.com/watch?v=kwyrangVexI

https://www.sarasotamagazine.com/health-and-fitness/2022/11/olive-oil-fake

https://www.goodlifetv.co.il/healths/faked-olive-oil/

בשמן זית לביא אוהבים לפנק!

קבלו במתנה קופון ע"ס 10 ש"ח לרכישה בחנות:

הקופון הועתק!
lavioliveoil

מוגבל לשימוש אחד לרכישת מארזים המשתתפים בהטבה: רביעית 2 ליטר, שישית בקבוקים וזוג מיכלי 5ליטר

שלום, כאן שי
אשמח לסייע גם בוואטסאפ

דילוג לתוכן