כן. יש גם שמן זית איכותי בספרד

כן. יש שמן זית איכותי בספרד

יש שמני זית מעולים בספרד. גם באיטליה. וביוון, צרפת, מרוקו ותורכיה. מסורות גידול וייצור של מאות שנים, בתי בד ברמה הגבוהה ביותר ותרבות שלמה של צריכה ושימוש.
תכל’ס, מקורו של שמן הזית הוא כאן. בשיפולים המערביים של הגליל ולבנון. מהאזור הזה התפתחה לפני אלפי שנים תרבות הזית בים התיכון עם זנים מבויתים ותרבות שלמה של גידול וייצור.
אבל על מנת לספק את הצריכה הגוברת של שמן זית במטבח הישראלי, כ- 25 אלף טון בשנה, נדרש לייבא כ- 15 אלף טון, בעיקר מספרד, יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם, כמיליון וחצי טון לשנה.
עד כאן, אין בעיה, הכל בסדר. הייצור המקומי לא מסוגל לספק את הצריכה וההשלמה מגיעה מיבוא.
רוב היבוא מגיע מספרד. וכמו בכל אזור ייצור יש גם בספרד מנעד רחב של איכויות שמן זית משמן זית כתית מעולה ועד שמן זית מזוכך המתבטא גם במחיריו. היבוא לישראל כולל גדם הוא מנעד של איכויות הנמדדות הן בהרכב הכימי של השמן ויותר מכך, בטעמיו.
לגיטימי לגמרי שצרכן ירכוש במרכול השכונתי שמן ספרדי כתית מעולה ב- 29.9 לבקבוק גם אם הוא יוצר לפני שנתיים וטעמו לא מדהים אבל הוא עדיין שמן זית העומד בתקנים הנדרשים להגדרתו ככתית מעולה.
עם זאת, הולך ומתפתח דור חדש של צרכנים המודעים וערניים למקור המזון אותו הם רוכשים.
ספרדי יעדיף שמן זית ספרדי ממותג מוכר לו, ויווני יעדיף שמן זית יווני. Buy local.

מדוע ישראלים מעדיפים שמן זית ישראלי?

כשלקוח ישראלי מגיע למדף שמני הזית בסופר, הוא יעדיף לרכוש שמן זית ישראלי משלש סיבות עיקריות: רגש השתייכות והערכה לייצור ישראלי מקומי ואמון במותג מוכר שמייצג עבורו אותנטיות ואיכות הכוללת זהות ברורה וישירה עם אזור גידול או מגדל ספציפי ש”אפשר לגעת בו” והוא משלנו.
הכתבה ששודרה ב- 10.3 בערוץ 13 מצביעה חד משמעית על העדפת הצרכנים לשמן זית ישראלי והבעת אכזבה מכך שהשמן שנפס בעיניהם ישראלי הוא איננו כזה.
כאן בדיוק מגיע מקומו של תו האיכות.
תו האיכות מקנה ללקוח תעודת בטחון ששמן הזית אותו הוא רוכש מיוצר בפיקוח אובייקטיבי, עומד בסטנדרטים הנדרשים וכן, הוא באמת מיוצר כאן, בישראל. בלי שטיקים ובלי טריקים.
תו האיכות מאפשר ליצרני שמן הזית הישראלים לבדל את השמן שלהם במיתוג של איכות, אותנטיות וגאווה ישראלית. ככל שתו האיכות ישתרש עמוק יותר כסמן לאיכות, יתחזק מעמדו של השמן הישראלי כבחירה האוטומטית המועדפת על צרכנים רבים המבקשים איכות וזהות מותגית.

שמן זית מחופש

עדיין, רובו של השמן הנמכר בישראל יגיע ממקורות יבוא. אבל יש להימנע מהטעיית הצרכנים ולעטוף שמנים שמקורם ביבוא כשמנים ישראלים לכל דבר. מקור הייצור של השמן חייב להיות ברור ומודגש.
מדבקות על שמנים שמקורם ביבוא וכוללות כיתובים כמו ” בית בד גלילי”, “טעם של חקלאות עברית” “מיוצר בישראל” תו איכות עצמאי ועוד, מטעות את הציבור שחושב לתומו שהוא רוכש שמן זית מגבעות הגליל או גבעות השומרון בעוד שהוא רוכש בפועל שמן זית ספרדי למהדרין.
בידול האיכות של שמן הזית הישראלי צריך להתמקד בחיזוק המודעות לתו האיכות ומשמעותו ובנקיטת צעדים רגולטוריים ומשפטיים למניעת “זהות מושאלת” לשמני יבוא והטעית הצרכנים.
ענף הזית יוזם פעילויות רבות לחזוק מותג האיכות הישראלי אך הוא זקוק למשאבים רבים נוספים כדי להתמיד ולהגביר את הפעילות הזו. זוהי חובתו של משרד החקלאות שמופקד על שימור וחיזוק החקלאות הישראלית אך בידו השנייה מאפשר יבוא ללא הגבלה של שמנים המסובסדים ע”י האיחוד האירופי. המשך המדיניות במתווה הקיים יגביר את מגמת עקירת כרמי הזית שלא יוכלו להתמודד כלכלית מול יבוא אגרסיבי וישאיר את הפסוק “ארץ זית שמן ודבש” לכרזות ט”ו בשבט.

איפה אנחנו בסיפור הזה?

תכל’ס , משק לביא הוא יצרן קטנטן של שמן זית. אפילו זעיר .
אין לנו באמת משקל אמיתי בשוק הגדול הזה שמגלגל כמויות אדירות ממקום למקום.
אנחנו יצרני בוטיק פשוטים. גוזמים, מטפלים בעשביה, נלחמים בעין הטווס, בזבוב הזית. מוסקים בכיף, מייצרים שמן טעים ומאחסנים אותו בזהירות עד שיגיע לקהל לקוחות קטן ומתמיד.  ולכן אנחנו מכוונים לא לכמות אלא לאיכות. במשק הקטן שלנו אפשר להתייחס לכל עץ, לכל חלקה, לטפל בכרם במסירות, למסוק את הזיתים בעונתם בזהירות ובתשומת לב ולהפיק שמן איכותי ברמות הגבוהות ביותר. תרומה צנועה לאוהבי שמן הזית. בלי טריקים, בלי שטיקים. 
כך גידלו זיתים בשדות ציפורי והגליל התחתון כבר מאות שנים. אנחנו רק חוליה נוספת קטנה בשרשרת הארוכה הזו.
רוצים לנסות? בשמחה!
כנסו כאן לחנות המקוונת שלנו, ותקבלו מארז שמן זית במשלוח חינם עד הבית. תטעמו, תרגישו. תבינו.

בשמן זית לביא אוהבים לפנק!

קבלו במתנה קופון ע"ס 10 ש"ח לרכישה בחנות:

הקופון הועתק!
lavioliveoil

מוגבל לשימוש אחד לרכישת מארזים המשתתפים בהטבה: רביעית 2 ליטר, שישית בקבוקים וזוג מיכלי 5ליטר

שלום, כאן שי
אשמח לסייע גם בוואטסאפ

דילוג לתוכן