איך מדרגים שמן זית? מה כתוב על התווית?

איך, באמת, מדרגים שמן זית? מה התווית מספרת?

 

איך מדרגים שמן זית? מהם ההבדלים בין כתית מעולה, כתית, מזוכך?

מה ניתן ללמוד מהתווית שעל הבקבוק או המיכל?

בקצרה – ארגון שמן הזית הבינלאומי, IOC , קובע את הסטנדרטים לדרוג שמן זית המבוססים עקרונית על שלשה קריטריונים: איכותו הכימית של השמן, איכות הטעם שלו ושיטת הייצור.

שמן זית כתית מעולה: שמן הזית בדרגה הגבוהה ביותר המיוצר בכבישה קרה ( תהליך מכני בלבד וללא תוספת חימום). על השמן להיות בעל רמת חמיצות ( אחוז חומצות שומן חופשיות – ראו כאן מאמר מפורט על מושג החמיצות)  של פחות מ-0.8%, וללא פגמים או טעמי לוואי. שמן זית כתית מעולה נחשב לשמן הזית הטהור והאיכותי ביותר ובעל הטעמים והארומות הטובים ביותר. בישראל, שמן זית עם תו ירוק של ענף הזית מעיד על עמידתו של השמן בתנאים אלו הנבדקים ע”י מעבדה מוסמכת ופאנל טועמים מוסמך.

שמן זית כתית: שמן זית בדרגה זו מיוצר אף הוא בכבישה קרה אך עשוי להיות בעל רמת חמיצות גבוהה יותר , עד 2% וייתכן שיש לו פגמים מסוימים או טעמי לוואי. שמן זית כתית נחות ברמתו ואיכותו מהשמן המוגדר ככתית מעולה.

שמן זית רגיל (Ordinary  ) הוא שמן זית עם רמת חמיצות גבוהה המגיעה ל- 3.3%  או עם פגמים וטעמי לואי מהותיים המאפשרים עדיין לצרוך אותו כמזון אם כי באיכות נמוכה.
במציאות, לצערנו, רוב שמן הזית הנמכר בחנויות מקורו ביבוא של שמן בן שנתיים שלש מאירופה ולרוב יכול להיות מוגדר כ Ordinary אך מציין על התווית כתית מעולה. העדר אכיפה ורגולציה מתאימה מצד משרדי החקלאות והבריאות מאפשר את המציאות העגומה הזו בישראל.

שמן זית מזוכך: שמן זית המיוצר בשיטה של מיצוי כימי בדומה לשמני זרעים כשמן סויה או תירס. מבחינה כימית זה עדיין שמן זית אך תכונות מרכזיות הקשורות לטעמים, לארומות ולרכיבים הבריאותיים בשמן הזית לא נמצאים בו. שמן זית מזוכך נחשב כנחות ביותר מבין שמני הזית אם כי ניתן להשתמש בו ליישומים שונים במזון.

שמן זית למאור (Lampante): שמן זית שאינו ראוי למאכל וניתן להשתמש בו לשימושים תעשיתיים בלבד. בעולם העתיק השתמשו בו למאור ומכאן שמו – Lampante.
בפאנל הטועמים הצפוני של ענף הזית בו אני משתתף כטועם מןסמך אנו נתקלים לא מעט בשמני זית באיכות שמן זית למאור הארוזים בבקבוקים ותוויות מרשימות המציינות את השמן ככתית מעולה . חבל.

לסיכום:

שמן זית הוא למעשה מיץ פרי טרי. כשהוא מיוצר כהלכה השמן שומר על תכונות הטעם שלו ורכיבי הבריאות המועילים שלו. כשל בשרשרת הייצור והאחסון יפגע בשמן הזית ויעביר אותו לקטגוריות נמוכות יותר.

לצערנו, רבים משמני הזית הנמכרים בחנויות נמצאו פגומים ולא ראויים להגדרתם כשמני זית ברמת כתית מעולה. תוודאו מי יצרן השמן שלכם ורכשו רק מיצרן מוכר לכם ואמין.

בשמן זית לביא אוהבים לפנק!

קבלו במתנה קופון ע"ס 10 ש"ח לרכישה בחנות:

הקופון הועתק!
lavioliveoil

מוגבל לשימוש אחד לרכישת מארזים המשתתפים בהטבה: רביעית 2 ליטר, שישית בקבוקים וזוג מיכלי 5ליטר

שלום, כאן שי
אשמח לסייע גם בוואטסאפ

דילוג לתוכן