כתית מעולה? כתית? מזוכך? מה ההבדל?

כתית מעולה? כתית? מזוכך? מה ההבדל?

 

איך מדרגים שמן זית? מהם ההבדלים בין כתית מעולה, כתית, מזוכך?

בקצרה – ארגון שמן הזית הבינלאומי, IOC , קובע את הסטנדרטים לדרוג שמן זית המבוססים עקרונית על שלשה קריטריונים: איכותו הכימית של השמן, איכות הטעם שלו ושיטת הייצור.

שמן זית כתית מעולה:

שמן הזית בדרגה הגבוהה ביותר המיוצר בכבישה קרה ( תהליך מכני בלבד וללא תוספת חימום). על השמן להיות בעל רמת חמיצות ( אחוז חומצות שומן חופשיות)  של פחות מ-0.8%, וללא פגמים או טעמי לוואי. שמן זית כתית מעולה נחשב לשמן הזית הטהור והאיכותי ביותר ובעל הטעמים והארומות הטובים ביותר. בישראל, שמן זית עם תו ירוק של ענף הזית מעיד על עמידתו של השמן בתנאים אלו הנבדקים ע”י מעבדה מוסמכת ופאנל טועמים מוסמך.

קראו כאן על המושג חמיצות בשמן זית.

שמן זית כתית:

שמן זית בדרגה זו מיוצר אף הוא בכבישה קרה אך עשוי להיות בעל רמת חמיצות גבוהה יותר , עד 2% וייתכן שיש לו פגמים מסוימים או טעמי לוואי. שמן זית כתית נחות ברמתו ואיכותו מהכתית מעולה.

שמן זית רגיל (Ordinary):

הוא שמן זית עם רמת חמיצות גבוהה המגיעה ל- 3.3%  או עם פגמים וטעמי לואי מהותיים המאפשרים עדיין לצרוך אותו כמזון אם כי באיכות נמוכה.

שמן זית מזוכך:

שמן זית המיוצר בשיטה של מיצוי כימי בדומה לשמני זרעים כשמן סויה או תירס. מבחינה כימית זה עדיין שמן זית אך תכונות מרכזיות הקשורות לטעמים, לארומות ולרכיבים הבריאותיים בשמן הזית לא נמצאים בו. שמן זית מזוכך נחשב כנחות ביותר מבין שמני הזית אם כי ניתן להשתמש בו ליישומים שונים במזון.

שמן זית למאור (Lampante):

שמן זית שאינו ראוי למאכל וניתן להשתמש בו לשימושים תעשיתיים בלבד. מיוצר משמן ישן ופגום, משאריות גפת ועוד המצאות יצירתיות. בעולם העתיק השתמשו בו למאור ומכאן שמו – Lampante.

לסיכום:

שמן זית הוא למעשה מיץ פרי טרי. כשהוא מיוצר כהלכה השמן שומר על תכונות הטעם שלו ורכיבי הבריאות המועילים שלו. כשל בשרשרת הייצור והאחסון יפגע בשמן הזית ויעביר אותו לקטגוריות נמוכות יותר.

לצערנו, רבים משמני הזית הנמכרים בחנויות נמצאו פגומים ולא ראויים להגדרתם כשמני זית ברמת כתית מעולה. תוודאו מי יצרן השמן שלכם ורכשו רק מיצרן מוכר לכם ואמין.

על תופעת זיוף שמן הזית נרחיב בפוסט נפרד.

כיצרני בוטיק של שמן זית אנחנו במשק לביא מקפידים על כל שלבי הגידול, המסיק, הייצור בבית הבד והאחסון בבית השמן שלנו.

בבית השמן של משק לביא, שמן הזית מאוחסן עד לבקבוקו במיכלי נירוסטה אליהם מחדירים חנקן הכבד מהאויר ולא מאפשר את חימצון השמן. המיכלים מאוחסנים בטמפרטורה קבועה של 19 מעלות וכך אנו יכולים להבטיח את איכות השמן לתקופה ארוכה.

נשמח לענות לכל שאלה בנושא, כתבו לנו: galileanolive@gmail.com

סקרנים לראות איך אנחנו מאחסנים שמן זית? מוזמנים למרכז המבקרים שלנו כל יום שישי מ- 8:00 עד 13:00 ועל הדרך תוכלו להנות מקפה ומאפה בעגלת הקפה “על הואדי” הצופה על הנוף המרהיב של גבעות ציפורי. 

עד אז, מוזמנים לרכוש בחנות המקוונת שלנו. תהנו!

בשמן זית לביא אוהבים לפנק!

קבלו במתנה קופון ע"ס 10 ש"ח לרכישה בחנות:

הקופון הועתק!
lavioliveoil

מוגבל לשימוש אחד לרכישת מארזים המשתתפים בהטבה: רביעית 2 ליטר, שישית בקבוקים וזוג מיכלי 5ליטר

שלום, כאן שי
אשמח לסייע גם בוואטסאפ

דילוג לתוכן